Instructies voor leerlingen

Als de leerlingen zijn ingelogd en zich in de ‘wachtruimte’ bevinden, geef je de leerlingen instructies over de proeftoets. Onderstaande tekst kun je als leidraad gebruiken.

“Jullie gaan zo de proeftoets maken. Je maakt de proeftoets om je voor te bereiden op de doorstroomtoets. Je weet dan alvast hoe de app werkt. En ik krijg een overzicht van de onderwerpen die nog moeilijk gevonden worden en welke juist al goed gaan. Ook helpen we de toetsmakers, omdat in de proeftoets nieuwe vragen voor de doorstroomtoets worden getest.

Als je dadelijk start, lees je eerst een uitleg over de toets, bijvoorbeeld hoe je een antwoord kunt verbeteren.

Ieder toetsonderdeel begint met een instructie. Lees deze goed.

Je mag net zolang over de opgaven doen als je nodig hebt. Het is wel de bedoeling dat je aan het werk blijft.

Je mag een opgave overslaan, maar doe dat zo min mogelijk. Als je een opgave leeg laat, dan wordt de opgave fout gerekend. Probeer daarom altijd een antwoord te geven.

De doorstroomtoets past zich straks aan aan jouw niveau. Bij deze proeftoets is dat nog niet zo. Het kan daarom zijn dat je opgaven krijgt die je heel makkelijk of juist heel moeilijk vindt.

Het is de bedoeling dat je de opgaven serieus maakt en in stilte werkt, zodat je anderen niet afleidt. Kijk niet bij anderen op het scherm.

Je mag geen rekenmachine gebruiken. Het is ook niet de bedoeling dat je andere programma’s opent of naar het internet gaat.

Wel mag je en pen en papier gebruiken. Ligt dit voor iedereen klaar?

Bij het onderdeel Spelling luister je naar een zin en daarna vul je een woord in. Hiervoor heb je een koptelefoon of oortjes nodig. Ligt dit ook voor iedereen klaar?

Als je niet weet wat je moet doen of als je een technisch probleem hebt, steek dan je hand op.

Moet er nog iemand naar de wc? Doe dit dan nu nog even. Als je tijdens de toets naar de wc moet, steek dan je hand op. Als ik zeg dat je kunt gaan, pauzeer dan de toets. Als je weer terugkomt, zet ik de toets weer voor je open.”

Verder vertel je ...

  • Hoe en wanneer er gepauzeerd wordt. Je kunt dit zelf bepalen. We adviseren de proeftoets over meerdere dagen te verspreiden.

  • De toetsleider vertelt de leerlingen wat zij in stilte moeten doen als ze klaar zijn. We raden aan om de materialen hiervoor vast klaar te leggen, bijvoorbeeld tekenspullen of een leesboek.

Last updated