5- Begeleiden toetsafname

De AMN Proeftoets wordt afgenomen tussen 21 oktober 2024 en 17 januari 2025.

Benodigdheden en hulpmiddelen

  • De leerlingen hebben oortjes of een koptelefoon nodig (voor de dictee-opgaven bij spelling).

  • De leerlingen mogen pen en kladpapier gebruiken.

  • Voor leerlingen met dyslexie of een taalontwikkelingsstroonis (TOS) is een voorleesfunctie ingebouwd.

  • Andere hulpmiddelen zijn niet toegestaan.

Afnameduur en pauzeren

  • We verwachten dat leerlingen 2,5 tot 3 uur nodig hebben voor de proeftoets, maar voor de planning raden we aan om rekening te houden met 4 uur.

  • Leerlingen kunnen zoveel tijd nemen als ze nodig hebben.

  • De toets is opgedeeld in "Deel 1" en "Deel 2" en binnen de twee delen krijgen leerlingen een pauzescherm te zien.

  • Pauze nemen of de toets stoppen is na ieder afgerond onderdeel mogelijk.

  • Laat de leerlingen de toets altijd "pauzeren" als er een pauze wordt genomen, door rechtsboven op de pauzeknop te klikken (niet enkel de laptop dichtklappen).

  • We raden aan om de proeftoets verspreid over (minimaal) twee dagen af te nemen. Je kunt de proeftoets over zoveel dagen verspreiden als je wilt.

  • Het is belangrijk om leerlingen het toetsonderdeel te laten afmaken waar zij mee bezig zijn.

  • Als een leerling nodig naar het toilet moet, dan kan dit wel binnen een onderdeel. Laat de toets dan wel pauzeren.

  • Na een pauze dient de toetsleider de toets opnieuw vrij te geven.

  • Op de pagina "Onderdelen van de proeftoets" krijg je inzicht in de toetsopbouw.

Onderdelen van de proeftoets

De toetsleider ziet toe op onderstaande punten

  • De leerlingen maken de toets individueel, zonder hulp van anderen. De toetsleider mag leerlingen niet helpen bij het beantwoorden van de opgaven.

  • De toets wordt (zoveel mogelijk) in stilte gemaakt. Als een leerling een vraag heeft, loopt de toetsleider naar de leerling toe en fluistert, zodat de anderen zo min mogelijk worden afgeleid.

  • De leerlingen mogen geen informatie uit de toets ‘opslaan’ (bijv. via schermafbeeldingen).

  • Leerlingen mogen tijdens de toets naar het toilet (als zij de hand opsteken en akkoord krijgen van de toetsleider om te gaan). Als een leerling naar het toilet gaat, is het belangrijk dat de toets wordt gepauzeerd (pauzeknop rechtsboven, laptop niet dichtklappen). Als de leerling weer terugkomt, geeft de toetsleider de toets weer vrij en kan de leerling de toets hervatten.

  • Er mogen geen andere schermen/programma’s actief zijn op de computer, zoals een rekenmachine, chatprogramma of internet. Mocht een leerling toch een andere applicatie activeren, dan is er een vergrendelmechanisme. Dit houdt in dat zodra de AMN Doorstroomtoets app langer dan 4 seconden niet actief is, de app wordt vergrendeld. Als de leerling een ander programma opent, krijgt hij/zij 3 seconden de tijd om terug te gaan naar de toets. Er wordt in beeld afgeteld van 3 naar 0. Bij 0 wordt de AMN Doorstroomtoets app vergrendeld. De leerling ziet in beeld dat de toets is vergrendeld omdat er een ander programma actief is en dat de leerkracht de toets opnieuw moet vrijgeven. Als dit gebeurt, maakt de toetsleider (fluisterend) aan de leerling duidelijk dat hij/zij aan de toets moet blijven werken en dat andere programma’s niet geopend mogen worden. Daarna geeft de toetsleider de toets weer vrij en kan de leerling verder werken.

Last updated